yandex
Godziny otwarcia:
PON-PT: 7.00 - 16.00
SOBOTA: 7:00 - 13:00
biuro@autodomserwis.com.pl
606 29 17 17
61 823 27 63

Lakierowanie akrylowe, a lakierowanie wodne – wady i zalety obu technologii

Lakier akrylowy różni się od lakieru wodnego przede wszystkim składem. W pierwszym dominuje rozpuszczalnik, natomiast podstawowym komponentem drugiego jest woda. Zawartość tych substancji w lakierach ma ogromne znaczenie w kontekście ochrony środowiska naturalnego, ale nie tylko. Skład wpływa także na cechy produktu i proces lakierowania samochodów. Prześledźmy najważniejsze cechy obu metod.


Charakterystyka lakierów akrylowych

Wysoka zawartość rozpuszczalnika w lakierze akrylowym ułatwia jego nanoszenie, gdyż cząstki szybko rozpraszają się na malowanej powierzchni. Te lotne substancje skracają również czas schnięcia lakieru: rozpuszczalnik bardzo szybko paruje, przez co powłoka wysycha szybciej. Co więcej, gdy powierzchnia będzie sucha, można stosować kolejne lakiery. Preparat ma wysoką odporność na żółknięcie, a w połączeniu z podkładem zabezpiecza powierzchnię przed korozją.
Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że podczas parowania rozpuszczalnika,
do środowiska naturalnego emitowane są związki szkodliwe dla zdrowia. Rozpuszczalniki należą do grupy substancji określanych mianem Lotne Związki Organiczne (LZO, z j.angielskiego VOCVolatile Organic Compounds). Cechują się wysoką prężnością par i w niekorzystny sposób wpływają zarówno na środowisko naturalne, jak i zdrowie ludzi oraz zwierząt. Przyjęta w 2004 roku Dyrektywa o Lotnych Związkach Organicznych (2004/42/CE) ma na celu ograniczenie emisji tych szkodliwych substancji. Unijny akt prawa nie zakazuje co prawda stosowania rozpuszczalników zawierających LZO, ale postuluje zastąpienie ich substancjami mniej szkodliwymi.


Co trzeba wiedzieć o lakierach wodnych?

Niewątpliwie, jedną z najważniejszych zalet jest produktu jest jego proekologiczny charakter. W tym przypadku procesowi parowania towarzyszy znikoma emisja LZO do atmosfery. Czynnik ten powoduje, że to właśnie wodne lakiery są stosowane przez producentów samochodów. Wszystkie nowe auta są lakierowane tą metodą. Profesjonalne warsztaty lakiernictwa samochodowego wykorzystują je w natomiast w naprawach renowacyjnych. Ten rodzaj lakieru nie wpływa negatywnie na zdrowie pracowników lakierni, a jednocześnie pozwala osiągnąć doskonałe rezultaty. Metoda lakierowania nie odbiega znacząco od stosowania lakierów starej generacji. Podłoże jest przygotowywane w podobny sposób, różnicę stanowi czas i sposób schnięcia.
W tym przypadki na warstwę bazową nakłada się lakier bezbarwny, który podnosi twardość powłoki. Rezultaty są porównywalne z trwałością klasycznej powłoki bazowej. Lakiery wodorozcieńczalne zawierają więcej pigmentu, dlatego lepiej pokrywają powierzchnię bez konieczności stosowania grubszych warstw. Ten sposób lakierowania także minimalizuje ryzyko korozji.

Z uwagi na znacznie mniejszą zawartość rozpuszczalnika, wodne lakiery schną wolniej. Na czas wysychania wpływają temperatura i wilgotność otoczenia, dlatego też czynniki te muszą być kontrolowane. Cały czas trwają prace na przyspieszeniem tego procesu. Liderzy wśród światowych dostawców wykończeń samochodowych, jak firma PPG Industries już oferują produkty o krótkim czasie schnięcia. Wiodące warsztaty lakiernicze korzystające z produktów tej marki premium, mogą więc pracować efektywniej. Taka naprawa lakiernicza nie szkodzi środowisku naturalnemu, a jej rezultatem jest samochód, który wygląda jak nowy.

Wróć do bloga